کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

خدمات پوستسبک زندگیمطالب ویژه

چگونه می توانیم پوستی درخشان و شفاف داشته باشیم؟

پوست درخشان و شفاف

داشتن پوست درخشان و شفاف امری است که بسیاری از افراد برای داشتن آن تلاش می کنند. برای برخی ، پوست درخشان و شفاف نشانه ی سلامتی است ، در حالی که دیگران مایلند به دلایل زیبایی دارای پوست درخشان و شفاف باشند.

روش های زیادی برای بهبود درخشندگی پوست وجود دارد. افراد می توانند با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی ، سلامت پوست خود را بهبود بخشند. همچنین محصولات مراقبت از پوست و آرایش بسیاری در بازار وجود دارد که می تواند ظاهری از پوست درخشان را به وجود آورد.

در این مقاله ، ما با دقت بیشتری مواردی همچون پوست درخشان چیست ، عواملی که روی آن تأثیر می گذارند و همچنین چگونه می توانیم پوستی درخشان داشته باشیم را مورد بررسی قرار می دهیم.

پوست درخشان و شفاف چیست؟

شفاف شدن پوست برای افراد معنای مختلفی دارد. بسیاری از افراد این اصطلاح را به پوستی اطلاق می کنند که به نظر می رسد سالم و “بیدار” باشد نه پوستی خشک ، کدر یا دارای بافت ناهموار. در عوض برای برخی ، پوست سالم است که درخشندگی طبیعی یا “شفاف” باشد.

پوست سالم چیزی است که اکثر مردم می توانند برای داشتن آن تلاش کنند ، پوستی سالم است که:

  • صاف باشد بدون چین و چرروک و لکه ( یا حداقل بسیار کم)
  • هیدراته کافی داشته باشد (نه خیلی خشک و نه خیلی چرب باشد)
  • رنگ پوست کاملاً طبیعی باشد (نه خیلی قرمز یا ملتهب و نه خیلی سفید و رنگ پریده)

توجه به این نکته مهم است که پوست سالم به معنای پوست کاملاً صاف و بدون لک نیست. پوست بدون کوچکترین لک قابل دستیابی نیست.

پوست می تواند سالم و درخشان باشد ، در عین حال دارای ویژگی های طبیعی است ، مانند:

  1. منافذ قابل مشاهده
  2. خطوط و چین و چروک
  3. علائم تولد
  4. لکه های گاه به گاه
  5. عواملی که بر سلامت پوست تأثیر می گذارند

پوست همه متفاوت است. برخی از افراد به دلیل عوامل مختلفی به طور طبیعی ممکن است بیش از سایرین بتوانند به ظاهری درخشان دست پیدا کنند.

عواملی که بر سلامت پوست تأثیر می گذارند عبارتند از:

ژنتیک: ممکن است به دلیل ژن هایی که در فرد ایجاد می شود ، پوست خشک یا کدر باشد. برخی از بیماری های خشکی پوست مانند درماتیت آتوپیک ب ژنتیک فرد بستگی دارد.

هورمون ها: نوسانات سطح هورمون ها می تواند باعث آکنه شود و چربی یا خشکی پوست فرد را تغییر دهد. این امر در مورد افراد با جنسیت مختلف خصوصاً در دوران بلوغ ، بارداری و یائسگی صدق می کند.

شرایط بهداشتی و داروها: اگر فردی شرایط سلامتی خوبی نداشته باشد یا از داروها استفاده کند می تواند بر سلامت پوست او تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، کنترل بارداری هورمونی می تواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

محیط: قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، درجه حرارت شدید ، هوای خشک ، دود توتون و آلودگی می تواند تأثیر منفی بر روی پوست بگذارد .

سبک زندگی: مصرف آب ، رژیم غذایی ، خواب ، استرس و ورزش می تواند روی پوست تأثیر بگذارد. محصولاتی که فرد روی پوست خود استفاده می کند می تواند به سلامت پوست کمک کند یا مانع آن شود.

کنترل همه این عوامل امکان پذیر نیست ، اما موارد زیادی وجود دارد که فرد می تواند برای داشتن پوستی سالم آنها را رعایت کند.در بخشهای بعدی برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.
داشتن پوست شفاف و درخشان
۱۰ راه کار اساسی برای داشتن پوست شفاف و صاف

مراقبت از پوست برای شفافیت و تازگی پوست پوست

بسیاری از افراد با محصولات مراقبت از پوست برای  داشتن ظاهری سالم شروع می کنند. که این مورد می تواند در فرد احساس سردرگمی و گیجی کند ، زیرا شرکت های زیادی وجود دارند که ادعا می کنند محصولات آنها به افراد کمک می کند تا پوستی شفاف و تازه داشته باشند.

با این حال ، آکادمی پوست آمریکا (AAD) اظهار داشته که مراقبت از پوست لازم نیست پیچیده یا گران باشد. بسیاری از افراد از یک روال ساده که شامل پاک سازی ، مرطوب کنندگی و استفاده از ضد آفتاب می باشد بهره ببرند.

پاکسازی پوست

محصولات پاک کننده به از بین بردن آلودگی ، آرایش و چربی اضافی پوست کمک می کند. هنگام انتخاب یک پاک کننده مهم است که به دنبال ماده پاک کننده ای ملایم ، متعادل با pH باشید و شامل مواد شیمیایی خشن یا صابون نباشد.

هنگام بیدار شدن ، قبل از خواب و تعریق، پوست را تمیز کنید. به جای آب سرد از آب گرم استفاده کنید و پوست را با حوله تمیز و نرم خشک کنید.

مرطوب کننده

مرطوب کننده ها موجب اضافه شدن رطوبت به پوست می شوند. موسسه AAD توصیه می کند برای بهره گیری از بهترین نتیجه  بلافاصله پس از پاکسازی از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت در پوست به دام بیفتد.

افرادی که پوست چرب دارند ممکن است یک مرطوب کننده بدون روغن را ترجیح دهند ، در حالی که افرادی که پوست خشک دارند ممکن است چیزی سنگین تر را که حاوی روغن یا کره است ترجیح دهند.

ضد آفتاب

نور خورشید حاوی نور ماوراء بنفش است که می تواند باعث سوزش ، آسیب به پوست و علائم قابل مشاهده پیری شود. استفاده از محصول ضد آفتاب (SPF) قبل از بیرون رفتن راهی آسان برای کاهش خطر است. هنگام انتخاب یک محصول ضد آفتاب (SPF) ، به دنبال یکی از موارد زیر بگردید:

طیف گسترده محصولات
SPF 30 یا بالاتر
مناسب برای انواع پوست افراد مختلف
کرم ضد آفتاب را به همه جای پوست از جمله اطراف چشم و گردن بمالید. هنگامی که خورشید در شدیدترین حالت خود قرار دارد در سایه بمانید یا برای پوشاندن پوست از لباس مناسب و کلاه استفاده کنید تا مطمئن شوید پوست شما در معرض مستیم نور خوزشید نباشد.

سایر محصولات

محصولات دیگری وجود دارد که بسته به نگرانی های خاص فرد ، ممکن است به دستیابی به پوست سالم کمک کند. به عنوان مثال ، لایه بردارهای شیمیایی گزینه محبوبی است که موجب از بین بردن لایه های مرده پوست فرد می شود و باعث ایجاد سلول های جدیدمی شوند. افراد می توانند از این موارد برای بهبود بافت و ظاهر پوست استفاده کنند.

از لایه برداری های شیمیایی بعد از شستشو و پاکسازی پوست و قبل از استفاده از مرطوب کننده ها استفاده کنید

لایه بردارهای شیمیایی همیشه برای کسانی که پوست تیره دارند مناسب نیستند. همچنین می توانند حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهند. همیشه هنگام استفاده از لایه بردار شیمیایی از SPF استفاده کنید.

اصلاح

اصلاح نادرست موجب آسیب به بافت پوست می شود. برای جلوگیری از این مورد:

  1. پوست و مو را مرطوب کنید
  2. برای روانکاری پوست از مرهم یا کرم موبر استفاده کنید
  3. در جهت رشد مو با تیغ تمیز و تیز اصلاح کنید
  4. پس از هر بار استفاده تیغ را بشویید
  5. اجازه دهید تیغ بعد از استفاده کاملا خشک شود

غذاهایی برای شفافیت پوست

یک رژیم غذایی سالم به نفع کل بدن ، از جمله پوست است. حتی اگر فردی از روال مراقبت از پوست مناسبی برخوردار باشد ، در صورت عدم مراقبت درونی از خود ، ممکن است پوست او سالم به نظر نرسد.

از مصرف غذاهایی که دارای مقدار زیادی قند ، چربی اشباع شده و نمک هستند خودداری کنید. در عوض ، بر روی موارد زیر تمرکز کنید:

میوه و سبزیجات تازه
غلات کامل
پروتئین بدون چربی
چربی های سالم ، مانند روغن زیتون ، آووکادو و آجیل

برخی از مواد مغذی به ویژه موادی که برای سلامت پوست مهم هستند شامل:

مواد مغذی فواید منابع غذایی
ویتامین A برای رشد و نگهداری سلولهای سالم پوست. ممکن است در برابر سرطان پوست محافظت کند. جگر گوشت گاو ، سیب زمینی شیرین ، اسفناج ، هویج ، طالبی
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) سطح کلاژن را در پوست حفظ کنید. جگر گوشت گاو ، غلات صبحانه غنی شده ، لبنیات ، قارچ ، بادام
ویتامین B6 (پیریدوکسین) منبع مورد اعتماد بثورات پوستی ، و ترک در پوست اطراف دهان. نخود ، جگر گاو ، مرغ ، ماهی آزاد ، غلات صبحانه غنی شده ، سیب زمینی ، موز
ویتامین سی یک آنتی اکسیدان که به تشکیل سد پوستی و کلاژن کمک می کند ، از آسیب های خورشید محافظت می کند و خطر ابتلا به برخی بیماری های پوستی را کاهش می دهد. مرکبات ، فلفل دلمه ای ، کیوی ، کلم بروکلی ، توت فرنگی
ویتامین دی در ترمیم زخم ، محافظت در برابر آسیب خورشید و کاهش التهاب. روغن کبد ماهی ، غذاهای دریایی ، قارچ های اشعه ماورا UV بنفش ، شیر لبنیات غنی شده و شیرهای گیاهی ، غلات صبحانه غنی شده
ویتامین E آنتی اکسیدانی که در برابر آسیب خورشید پوست را محافظت می کند. روغن جوانه گندم ، تخمه آفتابگردان ، بادام ، روغن آفتابگردان ، کره بادام زمینی
اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به برخی از بیماری های پوستی کمک کند و در برابر آسیب های خورشید محافظت کند. روغن بذر کتان ، دانه های چیا ، گردو ، ماهی قزل آلا ، شاه ماهی ، ماهی خال مخالی ، روغن کانولا
فلز روی به یکپارچگی پوست و ترمیم زخم کمک می کند. صدف ، گوشت گاو ، خرچنگ ، گوشت خوک ، لوبیای پخته ، غلات صبحانه غنی شده ، تخمه کدو ، نخود

تغییر سبک زندگی برای درخشش پوست

ایجاد برخی از تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند بر سلامت و ظاهر پوست تأثیر بگذارد. که عبارتند از:

ترک سیگار

سیگار کشیدن موجب بوجود آمدن عوارض پوستی و مشکلات متعدد می شود ، که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیری زودرس ، از جمله ایجاد چین و چروک
  • ترمیم کند زخم
  • عفونت های پوستی
  • برخی از اختلالات پوستی ، از جمله پسوریازیس

سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی ، به ویژه در لب ها را افزایش می دهد.

رفع استرس

فشار عصبی و استرس می تواند به طرق مختلف بر روی سلامت پوست تاثیر گذار باشد. دانشمندان بر این باورند که استرس می تواند سطح التهاب پوست را افزایش دهد ، جریان خون در پوست را کاهش دهد و بهبود پوست را به تأخیر بیندازد.

کاهش استرس و ایجاد وقت برای استراحت به طور کلی برای جسم و روان مفید است. افراد می توانند این کار را انجام دهند:

  • کاهش هرگونه فعالیت استرس زا که نیازی به انجام آنها ندارند ، مانند واگذاری آنها به سایر افراد
  • وقت گذاشتن برای فعالیتهایی که از آن لذت می برید و یا فعالیت هایی که موجب استرس زدائی می شوند
  • هر شب قبل از خواب استرس خود را کاهش دهید
  • تمرین یوگا ، تمرینات تنفسی یا ذهن آگاهی

خواب کافی

خواب می تواند به سلامت روان کمک کند و به بدن اجازه دهد آسیب هایی پوسترا بهبود دهد.

خواب کافی برای بدن بین ۹-۷ ساعت در طول شبانه روز می باشد 

نوشیدن آب کافی و کاهش مصرف الکل

بدن برای سالم ماندن به مصرف آب کافی نیاز دارد. در حالی که شواهد محدودی وجود دارد که نوشیدن آب بیشتر به طور مستقیم ظاهر پوست را بهبود می بخشد.

در مقابل ، الکل می تواند باعث یا حادتر شدن موارد زیر شود :

قرمزی صورت
گرگرفتگی
آکنه روزاسه
پسوریازیس
درماتیت
عفونت های پوستی

ورزش کردن

در مطالعه ای که بر روی بزرگسالان کم تحرک انجام گرفت مشخص شد که ورزش هوازی منظم به مدت ۳ ماه ساختار پوست را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. محققان پیشنهاد می کنند که ورزش منظم ممکن است باعث بهبود زوال پوست مربوط به افزایش سن شود.

فعالیت بدنی سلامتی عمومی را بهبود می بخشد ، بنابراین سعی کنید در طول هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​، مانند پیاده روی سریع ، انجام دهید. یا در طول هفته ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی با شدت زیاد مانند دویدن انجام دهید.

چه موقع باید از یک دکتر کمک بگیرید

این نکات ذکر شده ممکن است به برخی از افراد کمک کند تا به دنبال داشتن پوستی سالم تر باشند. با این حال ، افرادی که بیماری پوستی زمینه ای دارند ، مانند آکنه مداوم ، تغییر رنگ ، خشکی ، اگزما یا بثورات دیگر ممکن است نیاز به درمان توسط متخصص پوست داشته باشند.

در این موارد افراد باید سریعاً با پزشک صحبت کنند:

  • تغییر شکل ظاهری خال یا ایجاد خال جدید
  • بثورات ناگهانی یا مداوم ، کهیر یا سایر اشکال تحریک پوستی
  • علائم عفونت پوستی ، مانند درد ، تورم یا زخم های خارج شده
  • زخم های شدید یا زخم هایی که ترمیم نمی شوند

خلاصه

پوست شفاف طبیعی به طور معمول پوستی سالم و مرطوب است. افراد می توانند با اجرای تدریجی یک برنامه مراقبت از پوست و همچنین ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود در صورت لزوم ، در این راستا تلاش کنند. سیگار کشیدن ، الکل و نور ماوراء بنفش(UV) می توانند به سلامت پوست آسیب برسانند ، بنابراین در صورت امکان از این موارد خودداری و دوری کنید.

 

مطالب پیشنهادی پزشک ایرانی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا